Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 januari 2013

droodle20130104

Jullie commentaar helpt. Ik denk dat ik deze anders niet in elkaar had geknutseld. Ook dit is weer een snelle klus geweest: niet te lang aarzelen en schaven: huplakee. Misschien heb ik dat een beetje afgeleerd toen iemand mij met de beste bedoelingen zei dat hij het jammer vond dat ik ook mijn 'vluggertjes' online zette. Nu kende hij ook mijn mindere werk. Dat had hij liever niet gehoord. "Een fotograaf is ook maar zo goed als zijn vermogen om uit eigen werk alleen de pareltjes te publiceren." Ofschoon of misschien juist omdat dit verder een ongelooflijk aardige en hulpvaardige kerel is, heb ik me dat wellicht iets teveel aangetrokken. Hij zei dat n.a.v. mijn 50-ways-to-do-a-cover-project, waar inderdaad wat minder geslaagde of niet professioneel afgewerkte schetsen inzaten, maar dat kwam ook omdat het voor mij ook ècht 50 verschillende manier moesten zijn: dat konden dus niet alleen maar "goeie" manieren zijn (inmiddels staan alleen nog de meer geslaagde covers van mijzelf online: www.splogman.com/50ways.html).
Maar wat is goed? en wat is het tegenovergestelde: fout, verkeerd? Wat is er verkeerd aan als het 'niet goed' is? Daar zijn wel objectieve muzikaal-technische kriteria voor, maar veel mensen bedoelen met betrekking tot muziek 'mooi' als ze 'goed' zeggen. Als iets hen aanspreekt of als het wat met ze doet zeggen ze: "dàt is goeie muziek", als het ze niet aanspreekt of het wekt negatieve associaties dan is het "slechte muziek". Ik kan daar nog veel voorbeelden van geven, ook van mijn worsteling met de vraag of ik moet toegeven aan mijn neiging om gewoon àlles wat ik maak te publiceren, als een soort doorlopend experiment, of dat ik meer rekening moet houden met hoe alles overkomt op het publiek. Als ik het zo opschrijf denk ik dat het onzin is om dat laatste te doen, zeker in mijn blog. De "best of" kunnen later wel een keer op een compilatie-CD. Sterker nog: dat gaat zeker gebeuren.
Afijn, de vraag is eigenlijk: hoe werk ik zo ongeremd mogelijk met tegelijkertijd een zo fraai mogelijk resultaat. In deze droodle (merk op dat ik nu ook een rechtstreekse downloadlink maak ;-) heb ik mezelf iets minder beperkingen opgelegd. Ik ging voornamelijk uit van mijn eigen bijdrage aan de compilatie van Ton de Ruijter, maar er zit ook iets van gisteren door heen. Ik begin er zelfs mee:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen