zondag 13 oktober 2013

black midi

Ik vond op de site van De Morgen het volgende stukje over black midi. Midi (Musical Instrument Digital Interface) is een digitale manier om muzieknoten op te slaan en af te spelen, door een digitale klankmodule, synthesizer of geluidskaart aan te sturen.

Internet barst van de midi-files van 'gewone' muziek. Dit kan praktisch zijn. Ik gebruik het heel soms om begeleidingsbanden mee te maken, maar op zich vind ik midi betrekkelijk saai, dat wil zeggen: met uitzndering van de meer geavanceerdere toepassingen. Je moet niet het bestaande gaan imiteren, maar juist de mogelijkheden verkennen die zo'n medium biedt boven normale musici en instrumenten. Black midi is zo'n verkenning, waarbij men probeert zoveel mogelijk noten tegelijk te verwerken. Het ziet dus 'zwart' van de noten. Ik las wat (boze) commentaren op stukken zoals hieronder dat dit geen muziek is. Nu wordt over de definitie van wat wèl en niet muziek is al decennia, of wellicht zelfs eeuwen gebakeleid. Ik vind dat niet zo interessant. Waar het mij om gaat is dat er een totaal nieuwe klankervaring, of geluidservaring wordt opgeroepen. Ik vind het zelf binnen mijn eigen definitie van muziek vallen, maar die krijgt u nog een keer van mij als ik er helemaal uit ben.

enkele voorbeelden:




En het leuke van midi is, dat je het op allerlei verschillende manieren kunt visualiseren, dus ook als traditionele notatie:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten