Totaal aantal pageviews

zondag 31 maart 2013

Wilhelmus

Ik wilde net aan een shortix van Eruption - I can't stand the rain beginnen toen er een melding van Youtube binnen kwam van een nieuwe upload van Jan Rot



Jammer genoeg lagen toonhoogte en tempo van Eruption te ver hier van af, want anders had ik Jan dáár overheen gezet, maar ik heb ooit voor alles-in-l een bewerking van het Wilhelmus gemaakt en die was nagenoeg even snel en scheelde maar één hele toon. Dit was dus vrij snel in elkaar gedraaid:

zaterdag 30 maart 2013

Lay down

Nee, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om Melanie te verknippen, ook al staat ze op de top 2000-cd die ik voornemens was te verdroodleliseren. Ineens herinner ik me de tijd dat haar naam alleen maar door magie was omgeven, omdat Irene, een meisje op de RK mavo waarop ik zat, om wie voor mij een mystiek aura heen hing, die naam naast Pink Floyd, Deep Purple, Supertramp en Jefferson Airplane met dikke blokletters op haar naar patchouli ruikende schooltas had geschreven, toen ik nog niet wist welke muziek daarbij hoorde.
Enkele jaren geleden bezocht ik een concert van een inmiddels wat ouder en dikker geworden Melanie en haar zoon in Zwolle. Ik ga een enkele keer naar concerten van de 'oudjes' als ze in mijn woonplaats komen. Soms valt het tegen, maar in het geval van Melanie niet, omdat ze weliswaar niet meer dezelfde was als toen, maar nog steeds heel erg zichzelf, eerlijk en puur, net als dit liedje. Mischien dat ik dit daarom fantastisch vind en dat zoetsappige liedje van Harry Nilsson niet, omdat het één recht uit het hart komt, hoe naïef ook en het ander alleen maar geschreven is met het doel een hit te worden. Misschien kraam ik ook maar een hoop onzin uit, maar Melanie vond ik tof: "Hi, I don't know if you remember me, but I'm fucking Melanie!" Goed zo, meisje!

Alice

shortix 20130330.3

iiiiiiiii iiiiiiiiii

Shortix 20130330.2
Ik moet erg mijn best doen om dit liedje van Harry Nilsson aan te horen.
Ik kan mijn vinger er niet goed opleggen. Een open mind heeft misschien ook zijn grenzen. Als ik puur song- en arrangement-technisch luister zit het gewoon goed in elkaar en Nilsson is ook een goeie artiest, heeft een aantal mooie dingen gemaakt. Sommige "langzame" liedjes uit mijn jeugd ben ik later gaan herwaarderen, dus dat is het ook niet, maar bij deze zit de hekel die ik er als kind aan had kennelijk diep in. Niettemin lukte het me er om met enig tandengeknars een shortix van te maken. Eigenlijk was het alleen een kwestie van die tekst eruit knippen.



Nog ééntje: living next door to Alice... Oh wacht nee, Lay Down van Melanie ook nog, maar die vind ik om bijna dezelfde duistere redenen weer ongelooflijk mooi, dus daar ga ik wat langer over na denken.

shortix 20130330

U moet vandaag zelf maar raden wat ik met Buddy Joe heb uitgehaald:



nummer 3

Wel, DRIE droodles vandaag. Deze is een beetje balorig, als u begrijpt wat ik bedoel...




Ik heb nu op twee na alles tracks van cd 1 van de top 2000 cd behandeld en ik weet nog niet of ik cd2 ook wel wil verdroodleliseren.

vrijdag 29 maart 2013

sad and empty

Dit is ook een schets met samples van de top 2000 cd: Baccara (Yes, sir I can boogie) en Middle of the road (soley soley). Het kwam toevallig zo uit dat die twee zinnen "I was feeling so empty" en "just a little bit sad" achter elkaar kwamen. In mijn beleving klopt dat inhoudelijk niet. Het is zelfs zo dat als je tegen bepaalde psychiaters zegt dat je voortdurend een onaangenaam leeg gevoel hebt, alsof je alleen maar uit een lege huls bestaat je het stempeltje "borderliner" opgdrukt krijgt en dat is niet bepaald "alleen maar een klein beetje droevig". Ook als je probeert uit te leggen wat depressief onderscheidt van somber dan komt "gevoel van leegte" naast "in een glazen stolp zitten", "voortdurend gevoel van dreiging" en "extreem bedroefd voelen zonder aanleiding" als eerste bij je op. Wat dat betreft klopt deze schets dus niet, òf ik moet als pretentieus kunstenaar de uitleg erbij geven dat deze miniatuur de strijd verklankt tussen het depressieve individu en de niet-begrijpende ik-ben-ook-weleens-somber-omgeving:

kom moar kieke

Weer een kijkje in de keuken vandaag. De mix van gisteren heb ik overnieuw gedaan en uitgebreid:



Eigenlijk vond ik dit al leuk, maar ik heb die synth niet voor niets gekocht en ik moet van mezelf oefenen in het gebruik ervan. Deze droodle veranderde uiteindelijk in een 'amazing meezinger'. Valt nog niet mee zo'n vocoder. Ik heb de zangpartij ettelijke keren overnieuw moeten doen, tot 'ie een beetje lekker zat, maar ik ben met het eindresultaat best tevreden.

donderdag 28 maart 2013

droodle20130228

Wat als het nu tot in juni zo koud blijft? Dat zou toch vreselijk zijn? Dat soort surrealistische fantasieën bekruipen mij nu eenmaal. Ik heb gelezen dat die wintertjes die we de laatste jaren ineens weer hebben en nu die koude lente geen aanwijzing zijn dat er géén opwarming van de aarde plaats vindt, maar dat ze juist het bewijs zijn dat de poolkappen aan het smelten zijn: het smeltende ijs zou zuidwaarts afzakken en al smeltende energie aan de buitenlucht onttrekken, waardoor er tijdelijk juist wat koudere winters zijn op het noordelijk halfrond.
Nouja, weetje.. ik kan er zo weinig aan doen. Het enige nuttige dat ik kan doen als ik niet al te depri ben tenminste is doorgaan met mijn "kunst" en hopen dat er af en toe wat uitrolt waar ik zelf en liefst ook andere mensen blij van worden.
Hieronder heb ik wel iets te pakken geloof ik. Het is van drie tracks van diezelfde top 2000 cd waar ik het over had, geen shortix maar een throodle dus of zo. Dit is even een losse pols-uitwerking in een half uurtje. Het behoeft nog een korte inweekperiode, of op zijn mist een nachtje slaap en nadere uitwerking en aankleding:

woensdag 27 maart 2013

Gong

Vandaag assisteerde ik bij de paasvieringen van mijn school. Erg geslaagd allemaal. Leuk. Verder voel ik me niet zo héél erg best. Ik doe het in het algemeen dus maar rustig aan en ben een beetje lief voor mezelf. Verheugd was ik wèl over een onverwachte meevaller uit de Buma Stemra-hoek, waaruit blijkt dat ik inderdaad in het ons omringende buitenland aanmerkelijk bekender moet zijn dan hier. Ik heb hierom vanmiddag een stapeltje tweedehands ceedees gekocht bij Diskid, omdat ik méér dan genoeg stress aan die releases in 2009 heb gehad; daar mag dus wel wat door royalties gefinancierde ontspanning tegenoverstaan. De laatste tijd had ik wegens onzekere toekomst en zo de vinger een beetje op de knip en kocht ik maar één tweedehands cd/lp in de twee/drie weken, maar nu deed ik ouderwets ruig met enkele Hawkwind-albums die ik nog niet had, eentje van de Pink Fairies, the Ceyleib People (leuk!), Basil Kirchin en niet te vergeten Gong:



En dat was jullie fix voor vandaag weer!

dinsdag 26 maart 2013

wildbreien

Kom, u dacht toch niet dat ik daar een stukje aan ging wijden. Vandaag even geen blogactiviteit. Ik moet een Partij voor de Bomen oprichten.

maandag 25 maart 2013

Walter Moers

Ik geef het niet graag toe, maar ik ben het top2000-shortix project op dit moment alweer beu. Dan moet je het gewoon naast je neer kunnen leggen om een andere keer weer op te pakken en dat doe ik dan ook. Dat is best wel knap voor mij. Meestal pers ik er dan dwangmatig nog een paar zwakke werkjes uit (ok, in die categorie valt die van gisteren eigenlijk ook wel), om het vervolgens zó zat te worden dat het maanden duurt voor ik weer zoiets doe. Nu heb ik nog een kleine kans dat ik er over enkele dagen weer zin in krijg, hoewel ik eigenlijk meer behoefte heb om droodles te maken waren in samples van verschìllende bronnen verwerkt zijn.
Ik was vandaag wat ouwe lp's aan het luisteren en tegelijkertijd aan het digitaliseren en daar kwamen ook weer liedjes voorbij waarvan ik bijvoorbeeld, maar één kort fragment heel geschikt vond om 'ergens voor te gebruiken'. Maar eigenlijk had ik vandaag alleen maar zin om plaatjes te draaien en te lezen:
Momenteel zit ik met mijn neus in de "Zamonische" verhalen van Walter Moers, van wie ook deze clip is.



Tja, dat was het min of meer voor vandaag
 

zondag 24 maart 2013

shortix 2525

Het was de bedoeling om de essentie van dit liedje zo kernachtig mogelijk samen te vatten:

I got life

We slaan even een dagje over, hoor. Ik zat me net af te vragen of ik Ain't got no, I got life door Nina Simone wel een shortix-behandeling kan geven, of dat dat heiligschennis is, toen dit op facebook voorbij kwam. Leuk dat we Herman van der Zandt hebben om ons te vertellen dat we het leven ook weer niet àl te serieus moeten nemen:



en voor wie per sé wèl iets serieuzers wil horen, hier mijn favoriete Mahler-symfonie(vanaf 0:35:30, moet je een keer gehoord hebben) :

zaterdag 23 maart 2013

La Bambola

Niet bij iedere shortix krijgt u een even groot kijkje in de keuken. Ik heb me voor deze laten inspireren door zo'n oud moog & guitar album.

Maria Elena

Ik was even vergeten dat "Los Indios Tabajaros - Maria Elena" ook op die top 2000-cd stond. Toch zou het flauw zijn om direct het tweede liedje van het project te schrappen. Waar blijft dan de uitdaging? Ik had geluk dat de opname een ... goh ... wat is de naam daarvoor eigenlijk ... is daar een naam voor? ik dacht het wel, nouja: het betrof hier het soort stereo waarbij de instrumenten strikt links en rechts gescheiden zijn. In dit geval zat links de solo-gitaar en rechts de begeleiding. Ik kon ze dus van elkaar scheiden door er twee monosporen van te maken (alleen de bas zat een beetje naar het midden, sowieso 'klinkt' de bas altijd in het midden, omdat we van lage tonen de richting niet kunnen horen, maar over dit verschijnsel later maar eens). Vervolgens heb ik de snelheid van de begeleiding twee keer verdubbeld met behoud van toonhoogte, gewoon omdat ik dit zo'n verschrikkelijk saai ding vind. Traag hoeft niet per sé saai te zijn, zeker niet, maar in dit geval wèl. Hierna heb ik geprobeerd om aan die versnelde begeleleiding iets leuks toe te voegen met de synthesizer, maar ik verzandde in oubollige wah-basjes en zo. Na een nachtje erover geslapen te hebben, besloot ik om te proberen de versnelde begeleiding weer uit te rekken, door hem in blokjes te hakken en die te vermenigvuldigen, in 'loopjes' (spreek uit: loepjes) dus en vervolgens de oorspronkelijke sologitaar daar weer overheen te plakken of om diens melodie met de synthesizer na te spelen. Dat laatste was in strijd met mijn tamelijk luie muzikale aard. Het moet niet teveel uitgezoek zijn en ik moet ook niet teveel tijd kwijt zijn met oefenen. Om dezelfde reden heb ik niet àlle akkoorden eruit geknipt, maar weggelaten wat weggelaten kon worden (die Tabajaren spelen op bijna iedere tel een ander akkoord) en hier en daar heb ik nog wat gevijld en geschaafd. Het is niet perfect, want je hoort in het gitaarsolo-kanaal naast de bas-toon ook nog een soort gekletter, alsof er achter in de studio een potje geschermd wordt. De kanaalscheiding was ook weer niet perfect.Ik heb niettemin besloten hier verder niet met de synth overheen te gaan knoeien.

vrijdag 22 maart 2013

Oh Carol

Het is wel fijn om ergens een projectje van te maken, dan komt er een beetje lijn in. Gisteren had ik het al over de noodzaak van een uitgangspunt. Wel, ik heb er een. Dit heeft een grote kans om lang te duren. Ooit won ik met het herkennen van een ELO-fragmentje in het Theaater van het Sentiment op radio twee een top 2000 dubbel-cd. Ik heb de eerste cd ervan op computer gezet en ik wil alle liedjes een shortix-plus-behandeling geven, dwz een beknopte re-mix met maar enkele samples en met toevoeging van synthesizer. Vanochtend dacht ik dat ik er wel meerdere op een dag kon, maar de eerste viel erg tegen. Dit is shortix-versie nummer drie al van Neil Sedaka's hit. De basistrack met samples had ik vrij snel in elkaar, maar ik kon de juiste klanken en melodielijn er niet bij vinden. Uiteindelijk kwam ik op arpeggio's, maar het afstemmen van de snelheid op die van de samples, die onderling fracties in snelheid verschilden viel niet mee. Ik hoor zelf dat het hier en daar een klein beetje wringt, maar dat kunnen ook vermoeide oren zijn. De melodie heb ik maar gebaseerd op die van het zangkoortje in het intro.



De volgende wordt wéér zo'n uitdaging

knoeiwerk

Als ik anderen aanmoedig om ook hun knoeiwerk te publiceren dan moet ik zelf het goeie voorbeeld geven. Zo klinkt het op twee sporen maar een beetje aanrommelen op een mini-synth onder invloed van een blikje Lidl-bier:

donderdag 21 maart 2013

shortix 20130321

Ik heb nog weinig gedaan met mijn nieuw stukje instrumentarium, althans weinig voor jullie. Het is heel makkelijk om maar een beetje aan te klooien met zo'n synthesizer en je te verliezen in het verkennen van alle klankjes, maar om iets met een kop en staart eraan te produceren, daar moet je toch even voor gaan zitten. Je moet ook een vorm, een gegeven hebben waarmee je iets doet. Ik heb gisteren "500 nummer 1 hits uit de top 40" er even bijgepakt en een song uitgepikt, die jullie wel zullen herkennen om mee te rommelen. Hij is kort en opgebouwd uit fragmentjes van hetzelfde nummer, vandaar de titel shortix, maar het is voor het eerst dat ik er ook een paar live-sporen aan heb toegevoegd.

woensdag 20 maart 2013

78 rpm hoezen (4)

Vandaag is een drukke dag voor mij, dus ik heb dit gisteren geschreven. In de statistieken kan ik zien dat berichten met deze titel het minst worden bekeken, ach.. het zij zo.

Ik kwam bij een kringloopwinkel nog 78toeren-platen in platenzaakhoezen tegen, maar aangezien ze 1 euro per stuk waren heb ik de niet zo bijzondere en die hetzelfde ontwerp hadden als ik al van andere zaken heb laten liggen. Deze twee vond ik wel aardig:



Hieraan wil ik nog enkele hoezen toevoegen die ik op internet tegenkwam en dan zijn we voorlopig weer even van dit item af, ok?











dinsdag 19 maart 2013

Henk Albers

Frits Jonker had het enige dagen geleden in zijn blog over Henk Albers en het boek dat zijn dochter Manon Albers over hem geschreven heeft:

"Het is geweldig geschreven en Manon presteert het om volkomen geloofwaardig een beeld van haar vader te schetsen dat hem laat zien zoals het waarschijnlijk werkelijk is geweest. Ik heb haar geen enkel oordeel kunnen betrappen, en al helemaal niet op wrok of valse sentimenten.
Het boekje bestaat uit interviews met mensen die Henk goed gekend hebben en tussendoor beschrijft Manon haar herinneringen aan haar vader en aan haar jeugd. Elke ouder zou zo’n monumentje verdienen, maar het komt niet vaak voor dat ze ze zo mooi krijgen."


Uit nieuwsgierigheid omdat mijn moeder een Albers is en ik altijd een vermoeden heb gehad dat mijn rusteloze, manisch depressieve, creatieve kant uit die hoek komt, mailde ik Frits hierover en spontaan stuurde hij me het boekje op. Ook ik las het (bijna) in één ruk uit en ik kan wat hierboven staat alleen maar onderschrijven. Op dit moment weet ik nog totaal niet of wij van de dezelfde Albers-tak zijn, maar van wat ik zo lees en ik laat mijn eigen levenswandel de revue passeren en die van enkele familieleden, vooral waar mijn moeder smakelijke verhalen van vroeger  over kon vertellen, dan zou het best kunnen. In één van de foto's met cowboyhoed van Henk zie ik zelfs een sterke gelijkenis met mìjn opa Albers (van foto's, want hij is gestorven toen ik twee was of zo, ik schijn nog wel tegen hem gepraat te hebben, maar dat herinner ik me zelf niet meer.).

De stamboom aan mijn vaders kant is tot in de 16e eeuw uitgezocht, maar die is betrekkelijk saai en braaf, hoewel er ook wel een enkele avonturier en bon vivant tussen heeft gezeten en het ook wel leuk is om te weten dat het vrijwel zeker is dat alle mensen met mijn achternaam over de hele wereld zijn terug te voeren tot één familie in Alphen a/d Rijn. (Het feit dat ik vier eeuwen later slechts 20 kilometer verderop werd geboren, maakt mijn stamboom wèl een stuk minder spannend.)
Anders is dat bij de Albersen heb ik begrepen. Er zijn verschillende families, die nog niet met elkaar in verband gebracht kunnen worden, vrijwel allemaal wel met Duitse wortels, maar ik word er steeds nieuwsgieriger naar.

Wat mij wel verbijsterde is dat ik altijd over het hoofd heb gezien dat Henk Albers dus degene was die die mooie collages in de Pep maakte, waarin altijd wel een rol voor Lucky Luke en aanverwante personages was weggelegd. Ik heb er enkele uit 1969 gefotografeerd:






 wordt misschien vervolgd.

maandag 18 maart 2013

78 rpm hoezen (3)


Dit is vast helemaal niet spectaculair, want van deze hoezen zijn er waarschijnlijk ontelbare gedrukt, maar 1) heeft iemand ze al op internet gezet? Voor zover ik kon vinden niet, hoewel je wèl mooie plaatjes krijgt zo en 2) ik ben er toch weer een kwartiertje lekker mee bezig geweest: de philips-hoezen met reclame voor alle artiesten die zij onder contract hadden. Zelfs in deze ene particuliere verzameling zaten ettelijke dubbele. Ik kreeg er ook een beetje het voetbalplaatjesgevoel van: die heb ik al...., hee! die nog niet, etc... Jullie zien dat er niet altijd philips-platen inzitten. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik vraag me zelfs af of er indertijd in de winkel zèlf altijd een phiips plaat in zat. Ik vroeg me halverwege nog af of ik de platen er niet uit had moeten halen, omdat de labels de aandacht een beetje afleiden en afbreuk doen aan het 'ritme' van deze serie, maar ik ws dus al halverwege en ik heb toch al zo'n moeite om dingen àf te maken. Bovendien geeft het een aardig inkijkje in wat er zoal in Wout's verzameling te vinden was.







































splognerizer 55


This is a splognerizer 'on demand'.  On facebook I asked you to name your theme on which you would like me to build a splognerizer and a few of you responded. The resulting splognerizers were posted here. I also asked you to make artwork for me. Three of you did so far. Dick Cannon did both. He not only named his favorite theme: "BOOBS!" He also did the beautifull design for this episode, using Blas Gallego's "Dolly"

Download the boobs special here or here 

or listen here: 



or here:



tracklist:



zondag 17 maart 2013

78 rpm hoezen (2)

De borsten ben ik even beu, dus we gaan weer verder met hoezen (en dan die zònder hoezenpoezen) van 78 toeren platen uit de verzameling waar ik al eerder over vertelde. Ik ben deze keer de hele verzameling doorgegaan en heb geselecteerd op hoesreclame voor Nederlandse platenzaken, omdat ik die van Heinrich Suhr de vorige keer erg mooi vond:



En voor degenen die het net als ik lastig vinden om plaatjes van blogger te downloaden (want wat je hier ziet is een verkleind plaatje en als je dan de oorspronkelijke wil hebben moet je daar eerst op klikken en dàn pas kun je met rechtsklikken het origineel formaat zien, hoewel je wèl weer makkelijk door links te klikken naar het volgende plaatje kunt gaan) heb ik ze allemaal in een zip-file gestopt. Op den duur wil ik hier weer een leuke webpagina van maken, want ik heb besloten de webruimte van splogman.com tòch te behouden, omdat het toch retehandig is bij wat ik niet kan laten te doen.