donderdag 28 augustus 2014

liedjesdiarree drie

Voor degenen die het knap vinden dat ik naast ongeveer twee liedjes per dag ook nog eens dagelijks een serie schaars geklede koeienmeisjes kan produceren kan ik alvast verklappen dat ik vorige week een maand vooruit heb gewerkt wat betreft de plaatjes. Van de liedjes sta ik zelf ook een beetje te kijken. Vandaag kwamen er twee uit, waarvan één een tekst heeft die ik al eerder verzon:



Dat was op een andere melodie. Eigenlijk wel een leuke anekdote: in de begintijd van de school waar ik als laatste gewerkt heb, kwam aan het einde van de lunchpauze een onderwijzeres naar me toe om mij te waarschuwen dat de klas helemaal in de ban was van een jongetje dat voor het eerst een melktandje had verloren en dat als een archeologisch topstuk trots aan iedereen liet zien. De directeur zei toen lachend: 'maar dat is geen probleem voor Jan, die schrijft daar gewoon even een liedje over.' Ik had op dat moment eigenlijk een liedje over de winter voorbereid en ik besloot om te gokken dat ik daar ter plekke een andere tekst op kon maken: "mmm, nou ... eens even zien: tandjes komen uit een mond, wat rijmt er op mond? bont, gezond, lont, grond... ah! grond, daar kan ie op gevallen zijn, terwijl 'ie eerst in zijn mond zat. dus: er ligt een tandje op de grond, eerst zat 'ie in mijn mond(even het winterliedje neurieën) ja, da's wel een leuke melodie. Ehm... maar nu zit daar dus een opening, een gat..... wat rijmt daar op ... 't is me wat ... ha! dat past wel bij zo'n jochie. En wat gebeurde er toen? Dat willen kinderen altijd weten, hè: en toen? Toen ging het tandje in een doosje. Wat rijmt er op doosje?" etc, etc... Ik had goed gegokt. Het maakte een verpletterende indruk op mijn werkgever. Ik zie zijn gezicht nog voor me. How to bluf your way through songwriting....

Het liedje hieronder is op verzoek van een collega in het speciaal onderwijs. Zij zocht een eenvoudig liedje over erbij horen, waar zeer moeilijk lerende kinderen zich in zouden kunnen herkennen. Het mailtje kwam gisteravond. Muzikaal kwam het neer op groot beginnen en steeds kleiner maken. De tekst ging makkelijker dan ik dacht. Het resultaat is een liedje dat taaltechnisch niet helemaal perfect is (twee keer het woordje 'erg' in opeenvolgende coupletten, bijvoorbeeld), maar toch ben ik er trots op. Op facebook werd positief gereageerd en het zal zo te zien door meer mensen in de klas gebruikt gaan worden. Missie geslaagd.



Zoals je ziet is de tekst nu wel getypt. Dat staat toch wat netter en schrijven vind ik weer lastiger dan typen. Op zich ga ik nog hetzelfde te werk, maar ik vervang het geschrevene in Paint door typeleters

Geen opmerkingen:

Een reactie posten