maandag 10 februari 2014

Dime Mystery Magazine (1934)

Vandaag heb ik veel meer geleerd over Dime Mystery Magazine. Een uitgebreid verhaal staat op: www.pulpmags.org/database_pages/dime_mystery.html. Dit is dus best een belangrijk en representatief  tijdschrift in dit genre. Ik realiseer me dat enkelen van jullie dit al wel zullen weten, maar voor mij is het een terrein waar ik altijd wel in geïnteresseerd was, maar dat ik nooit echt ontgonnen heb. Wel, er is voor mij nog informatie genoeg te vinden. Ook mijn pulpman-artikelen hierover ga ik weereens herlezen.
Ik heb tevens een term geleerd die in dit verband en voor dit blog in het algemeen zeer van belang is: weird menace, waarvan de eerder door mij genoemde 'mad professor' een subgenre is.
Op archive.org kun je een editie van Dime Mystery Magazine in diverse formaten downloaden voor je E-reader, of doorbladeren: https://archive.org/details/dime_mystery_v17n01_1938-4_popular.

Gisteravond ontdekte ik iets waar ik tot nu toe niets over heb kunnen vinden en waar ik verder ook niet meer naar ga zoeken. Er wordt wel gemeld dat de uitgeverij Popular Publications heruitgaven maakte en dat ook sommige covers jaren later werden hergebruikt, maar ik ontdekte dat de coverafbeelding van januari 1935, voor de editie van april 1940 niet alleen aangepast is aan de andere verhalen, maar direct ook wat spannender is gemaakt, zoek de verschillen:


Altijd leuk, dit soort ontdekkingen, maar u wist al dat ik daar op kickte. Ik ga er nu niet speciaal naar op zoek, maar als ik nog meer voorbeelden vind, dan ziet u ze gegarandeerd verschijnen.

Dan hier de jaargang 1934:


De kwaliteit varieert nogal. Ze komen van verschillende websites, zoals ik gisteren uitlegde. Mocht ik betere tegenkomen dan vervang ik e.e.a.. Wederom is het net postzegels verzamelen.
Let hieronder op hoe de 'weird menace'-griezel steeds in de linker onderhoek verschijnt.


De hieropvolgende maanden vertonen een nòg grotere gelijkenis. De engerd heeft een kap over het hoofd. Ik maak uit web-info op dat de redactie een strikt stramien hanteerde voor de verhalen. Dit gold kennelijk ook voor de omslag:


De scans die ik van het decembernummer vond waren allemaal op een andere manier van erbarmerlijke kwaliteit. Jullie mogen kiezen, maar ik hoop natuurlijk stiekem dat iemand met betere software en meer kennis van kleuren dan ik, hiervan een mooiere versie kan maken...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten