donderdag 13 februari 2014

Dime Mystery Magazine (1935)

Terug naar het chronologisch overzicht van dit blad:


Er zijn weer allerlei overeenkomsten te ontdekken. In mijn browser komen bijvoorbeeld Mei en Augustus boven elkaar uit: dezelfde kale man, hetzelfde meisje en qua compositie lijken ze ook erg op elkaar. Ik denk dat dezelfde modellen voor meerdere covers gebruikt zijn. Wellicht kunnen we zelfs aannemen dat het artwork vlak achter elkaar voor langere tijd 'vooruit' gemaakt is. Ik heb geen idee hoe dat indertijd in studio's werkte, alleen dat de cover art grote prioriteit had, omdat het het visitekaartje was. Ondanks dat ik van gelijkenissen hou, vind ik nu dat ze tevéél op elkaar lijken. Dat heeft ook te maken met de ergernis dat ik ze de afeglopen dagen iets te vaak heb bekeken, omdat ik maar 6 van de 9 hergebruikte covers in 1940 kan traceren. Die kale vent begint me nu een beetje te irriteren.
De bronnen van de sites waar ik de informatie lees zijn allemaal engels en dus moeilijk in mijn bibliotheek te bestellen. De engerds met rode monnikskappen zie je ook weer in dit rijtje. Maakt u zich geen zorgen: ik zal als de reeks nog wat dieper op ingaan op de meest terugkerende elementen.Het verzadigingspunt van deze fascinatie is nog niet bereikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten