maandag 27 februari 2017

Het orkest onder de loep

Gisteren ben ik weer redelijk fanatiek aan het digitaliseren geweest. Ik had onlangs een sonopresse productie gevonden, die kennelijk bij een boek van Louis Metz over het symfonie-orkest hoort.

Ik vond daar de volgende afbeeldingen van:


maar ik vermoed dat dit plaatje bij een latere uitgave hoorde:



Het zijn 5 flexi-discs in één hoesje. Onderdeel van mijn studie schoolmuziek was indertijd ook het verkennen van de geschiedenis van het muziekonderwijs in Nederland, met name de in school gebruikte methodes. Voor mijn afstudeerproject kwam daar nog eens de geschiedenis van de schoolradio bij. En passant ontdek je dat er een subgenre plaatjes is waarin het symfonie-orkest wordt uitgelegd in onberispelijk algemeen beschaafd nederlands. Deze kende ik nog niet:



Ik heb ze geript, aan elkaar geplakt en er een licht tikfilter overheen gegooid, om de hardste tikken eruit te halen. Veel plezier:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten