woensdag 6 december 2017

skeletten 14

Nee, dit jaar niets aan Klaas of Krampus gedaan. Ik heb gisteren wèl een leuk etentje gehad en een paar kadootjes gekregen, waaronder de nieuwe CD van Björk die al mijn verwachtingen overtrof. Er speelt een (bijna) volledig fluitorkest op en niet zomaar als 'opvulling'. Björk schrijft alle nootjes zelf op, zo maak ik op uit de liner notes van haar CD en ik beschouw haar daarom ook meer als hedendaags componist dan als popmuzikant.
Ja... eigenlijk is ze een beetje hors categorie.
Het aantal fluitorkesten van professioneel niveau op de wereld is sowieso op de vingers van één hand te tellen. Het is ook een relatief recent fenomeen. Er zijn wel experimenten gedaan met héél veel fluitisten (en die vond ik meestal vreselijk) maar hier btreft het dus een orkest met alle soorten fluiten van piccolo tot sub-contrabasfluit en dat geeft een unieke samenklank. In Nederland hebben we er één en dat is al bijzonder. Omdat de dirigent/oprichter Jorge Garyevski in 'mijn tijd' in Zwolle aan het conservatorium doceerde, ken ik het orkest en enkele leden zeer goed. Zelf ben ik een te luie musicus om mij aan een dwarsfluitstudie te wijden, dus ik heb er zelf nooit in gespeeld, maar het instrument blijft wèl mijn grote liefde. Hierop kan ik mij het best uitdrukken. Binnenkort laat ik de mijne weer helemaal restaureren, want hij speelt niet fijn meer.
Anyway, ik was dus aangenaam verrast door het feit dat op de nieuwe Björk-CD niet alleen muzikaal gezien de fluit en de vogel centraal staan, maar dat er een IJslands Fluitorkest op staat dat composities van niveau speelt. Björk did it again.

Verder heb ik wat skeletten bij elkaar geschraapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten