zondag 5 augustus 2012

weer hoezen

Facebook is wel handig als je afbeeldingen van hoezen spaart. Hier wat recente vondsten, die alleen of vooral uit letters en geometrische of abstracte figuren bestaan:












zondag 29 juli 2012

zomergasten

vorige week heb ik niets over zomergasten gezegd, terwijl dat toch een beetje hoort, vind ik, dat je er iets van moet vinden. Ik had er echter zo'n extreem dubbel gevoel over van:  aan de éne kant heel goed en aan de andere kant een feest van gemiste kansen, dat ik er maar het zwijgen toe deed, vooral omdat ik bovenal een groeiend respect kreeg voor Henny Vrienten, maar een ander soort respect dan ik had verwacht en om dat niet te hoeven uitleggen, afijn ... ik weet net zo goed hoe ik die zin af moet maken.
Maar vanavond was het veel duidelijker: dit was leuk en dit was goed en dit was origineel en dit was een genot om naar te kijken, zelfs het gestotter en gestamel in het begin en ik weet nu tenminste wat er met mijn eitjes altijd mis gaat.

vrijdag 27 juli 2012

no splognerizer today

Due to weather conditions there will be NO splognerizer this week.

zaterdag 21 juli 2012

splognerizer 21




It took quite some time to rework this one. This was originally posted as lukrakinatie 1. I kept the order of appearence the same, but I have splognified each and every track, Some are mutilated beyond recognition and sometimes the changes are only noticable if you would play the original track simultaneously, or if you know the original track very well, but most of the time it's somewhere in between.

online for a week:
or untill expired by inactivity: download

woensdag 18 juli 2012

typisch

 Ja, typisch... splognerizer 19, die ik gepresenteerd heb met de woorden: 'original and uncensored version' vergezeld van een blote mevrouw bedekt met fruit is in twee weken al vaker gedownload dan welke splognerizer ook. En dan te bedenken dat ik het de lelijkste cover-art vond die ik ooit voor een splognerizer heb gebruikt. Ik koos er indertijd voor toen ik een weblog onder een ànder pseudoniem had, waarop ik inhoud plaatste die nèt te erotisch, of te blasfemisch was voor mijn andere sites. Dit gold ook voor de mixen. Die uitlaatklep had ik toen kennelijk nodig.

Anyway, ik vond de foto zó smerig dat hij weer mooi werd. Smerigheid trekt aan, een woord als 'uncensored' ook. Vorige week gebruikte ik de term 'wild and exciting'. Dat zet dus geen zoden aan de downloaddijk...
Maar even wat willekeurige voorbeelden van mijn 'vieze blog' die nog wel kunnen hier...



Het bovengenoemde blog en bijbehorend account is overigens al weer een tijdje geleden gehackt en vervolgens door blogger verwijderd. Hiermee werd ik bevrijd van een dilemma, want ik had er op dat moment al maanden niets mee gedaan. Ik wilde het wel bewaren maar het in zijn geheel opslaan lukte niet goed. Ik liet het dus intussen online,  maar ik voelde me er niet mee op mijn gemak.
Nu heb ik er nog slechts een deel van, maar wèl een mapje met alle 'vieze' en 'foute' plaatjes èn mixen/compilaties waar ik aan knutsel om ze splognerizer-waardig te maken.
 

maandag 16 juli 2012

so splog on


Gisteren was ik op zoek naar meer variatie in het mutileren van muziekjes. Ok dan, dit is een vrij nieuwe manier van mij om een liedje door de gehaktmolen te draaien. Niet helemaal, want ik heb zoiets al eens met instrumentale stukken gedaan: nootje voor nootje in stukjes knippen. Nu heb ik echter woorden geknipt, waarbij je soms dus één woord over meerdere nootjes gesmeerd krijgt, vanwege de lettergrepen of de melismen (eilandengroep bij Helsinki). Je moet van die ingrediënten dan nog wel iets van bakken natuurlijk....
Deze komt onder voorbehoud van wijzigingetjes in de komende splognerizer:



Niet tegen Bonnie zeggen, hè!

zondag 15 juli 2012

to splog or not to splog

Momenteel ben ik bezig met lukrakinatie 1 om te werken tot splognerizer 21. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Eerder vertelde ik hier dat creativiteit eigenlijk het vermogen is om problemen op te lossen. Bij deze lukrakinatie had ik mij voor het probleem gesteld om de 22 tracks die ik indertijd lukraak als losse tracks achter elkaar had gezet, in dezelfde volgorde aan elkaar te rijgen en stuk voor stuk te bewerken zodat er een vloeiend geheel ontstaat, waarbij aan IEDERE track iets geremixt of veranderd diende te worden.
Dit is moeilijk om twee redenen. Allereerst vind ik de gekozen volgorde niet meer zo boeiend en ten tweede kwam ik er na 5 tracks achter dat het ook snel saai wordt als ik aan ALLE tracks ga sleutelen, omdat ik gauw in herhaling val wat betreft de manier van sleutelen.
Ik ben er nog niet uit. Nu kan ik in hoofdzaak 2 dingen doen: stug doorgaan en koste wat kost een oplossing bedenken voor iedere track en proberen de aanpassingen niet teveel op één van de vorige te laten lijken OF de beperkingen die ik mezelf heb opgelegd loslaten. Voor beide opties zijn argumenten voor en tegen.
Als ik alles loslaat is de kans dat der iets moois uitkomt groter, maar als ik stug volhoud aan mijn uitgangspunt leer ik er meer van en kom ik eerder op nieuwe mogelijkheden.

Een voorbeeld van een oplossing waar ik (volgens mij TE) snel in verval:

vrijdag 13 juli 2012

The Lawrence Welk Show: Chapel In The Moonlight

splognerizer 20

The original version of this one (and a few following) consisted of seperate tracks. It seems incredible to me now that I dared to call that a splognerizer, so now I've given them a proper mash up like I should.
Be carefull with who you play it to. The dutch language songs are rather naughty.





available for about a month here

vrijdag 6 juli 2012

splognerizer 19



The original and uncensored version:

get it here untill it's deleted after a period of inactivity.

vrijdag 29 juni 2012

splognerizer 18

This splognerizer has been released in 2009 as splognerizer 16, but is now numbered as 18 in order to match the actual chronological order of all mixes now filed as splognerizer. A few adjustments have been made. Two Dutch language fragments of which I don't understand what they were doing in this mix anymore (although they were nice) have been replaced by one spacy English song and a few droodle-ish interludes have been altered.




get it here untill a period of inactivity will cause deletion.

dinsdag 26 juni 2012

harvest/oogst

Kijk eens wat ik nu weer voor 50cent per stuk heb gescoord:



En ik ben vooral blij met deze, waar ik ook al jàren naar op zoek ben...


mijn dag is weer goed.

update: ik wilde hem opzetten en ik zie dat zelfs de originele poster er bij zit! Ik moet even kalmeren, dit is me allemaal te opwindend...

maandag 25 juni 2012

droodle20120625

Ik heb een tijdje een droodleblock gehad, of eigenlijk klinkt dat niet lekker: een droodleDIP is beter. Ik hou in ieder geval van alliteratie en binnenrijm, maar dat had u uit de URL van dit blog waarschijnlijk al opgemaakt. Pas toen ik mijn oude droodles ging archiveren en ik weer zag op wat voor manieren ik al eerder blokkades heb doorbroken, in combinatie met een terugkerend gevoel van: 'ik moet wèl genoeg leuke dingen gemaakt hebben in mijn leven', een gevoel dat voortkomt uit de mensch' aangeboren drang om iets aan de schepping toe te voegen, wat overigens volgens mij niet bij iedere mens even sterk aanwezig is en waarvan ook niet iedereen zich in dezelfde mate bewust is, keerde de droodledrang (ook een leuke) terug.

Met creativiteit is het eigenlijk zo: je moet iets hebben dat je moet oplossen. Uit problemen komen de meest creatieve dingen voort (helaas ook uit oorlogen e.d. ...). Dus je moet jezelf een probleem voorleggen. In mijn geval knip ik min of meer lukraak een stuk of twintig samples uit muziekfragmenten en stel mijzelf voor de taak daarvan een aanhoorbaar geheel te maken, of iets dat iets oproept bij de luisteraar
Hierbij kan een blokkade optreden: de blokkade van te hoge eisen, verwachtingen en normen waaraan het stuk moet voldoen. Ik zou zeggen: weg ermee. Laat eerst je intuïtie werken. Klooi een beetje aan op je gevoel. Als je namelijk je gevoel of intuïtie laat werken dan is de kans ook groot dat het iets uit het onderbewustzijn van (in mijn geval) de luisteraars oproept. Omdat het JOUW intuïtie is en je je zo weinig mogelijk laat leiden door wat je denkt dat men verwacht of mooi zal vinden, wordt het verrassend en authentiek. Bij de afwerking komen pas je ervaring en kunstenaar- of ambachtschap, om de/het hoge woorden er maar even uit te gooien, om de hoek kijken.

Bij onderstaand stukje ben ik in ieder geval aldus te werk gegaan. Er is één klein dingetje dat ik nog niet mooi genoeg afgewerkt vind, maar ik ben niet zo iemand die het doek pas weghaalt als het helemáál voor 100% perfect is, zoals sommige schilders schijnen te doen. Misschien hoort u het niet eens, of hoort u iets waarvan u denkt: dat zal hij wel bedoelen, maar dan is dat iets dat expres zo gelaten is en niet datgene waarvan ik vind... nouja... u begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Ik heb overigens een vaag gevoel dat er iets niet klopt in mijn betoog, maar goed, hierissie:

droodle 20120624

Inmiddels òver de 48-jaar-valreep heb ik toch weer nieuwe energie en inspiratie gevonden. Vrij recentelijk viel me de volgende kreet in: "let op! uw leeftegoed is nog..." Deze inval zal wel geen toeval zijn, in ieder geval niet het tijdstip waarop hij zich voordeed. Ik probeer ieder jaar minder aan mijn verjaardag te doen, maar er zijn nog steeds genoeg mensen in mijn omgeving die mij dit moeilijk maken. En eerlijk gezegd word ik toch wel een beetje blij van ieder kaartje, mailtje, telefoontje of 'krabbeltje'.
Niettemin hou ik elk jaar meer tijd voor mezelf over op deze dag. Onderstaande droodle is samengesteld uit recentelijk hervonden geluidsnippers die ik alweer enkele jaren geleden uit allerlei muziekopnamen geknipt had, maar waar ik tot nu toe nooit wat mee had gedaan.

zaterdag 23 juni 2012

droodle20120623

Op de valreep een droodle zoals een droodle bedoeld is: terwijl je eigenlijk met iets anders bezig was, uit de losse pols:

vrijdag 22 juni 2012

splognerizer 17



Splognerizer 17 was published as a "lukrakinatie" for a small circle of friends in 2009, but half of the content has been replaced and/or re-mixed, mainly because I didn't like the whole thing as it was anymore. Anyway, this is in fact a new splognerizer based on elements of an old one. (artwork front: Frits Jonker)
 
available here untill a period of inactivity will cause deletion.

donderdag 21 juni 2012

Kom van dat dak af

Van de extra werkjes die ik gisteren tegenkwam, vind ik dit nog de leukste:

woensdag 20 juni 2012

mystery bird (2)





Update: I asked Nico de Haan, leading Dutch bird-expert. He thinks it probably are young 'Great Tits' (Parus Major) that are a little paler than average, one of which lost its tail, which is not uncommon. After that I got confirmation from other birdwatchers. So I guess we can say this mystery is solved.

gemiste droodle

Nu was ik van plan om vrijdag a.s. splognerizer 17 online te zetten, maar ik vond hem a. niet mooi meer, b. hij was wel héél erg bestemd voor een select publiek c. (vloeit voort uit a en b) ik wil er dingen uit hebben, waardoor hij onder de drie kwartier zakt.
Speurend naar oplossingen, dan wel opvullingen stuitte ik naast enkele andere werkjes op een als zodanig ook aangeduide droodle, die ik over het hoofd gezien heb bij de samenstelling van de totaal-DVD voor Frits. De andere werkjes zullen deze week volgen en uiteindelijk maak ik wel weer iets van die snr17, maar hier is alvast droodle20110616, bijna precies een jaar geleden gemaakt dus:

dinsdag 19 juni 2012

mystery birds

Iedere middag zie ik deze twee vogeltjes in onze achtertuin. Ik heb al mijn vogelgidsen er al op nagekeken, maar ik kan geen enkele beschrijving/tekening/foto voor 100% koppelen aan deze twee gevederde vrienden. Nee, ook geen matkop, glanskop, zwarte mees of rouwmees. Géén van allen hebben namelijk een borststreep..

Één van hen heeft een korte staart:
 






en de andere heeft een lange staart:




Wie o wie kan mij vertellen hoe deze vogeltjes heten?

update: het zijn dus jonge koolmezen.

maandag 18 juni 2012

van die dingen ja...

Terwijl half Nederland treurt en zeurt over de nederlaag van het oranje-elftal en ze in Utrecht koortsachtig bezig zijn het treinverkeer weer op gang te krijgen-kortom een typische waan-van-de-dag-situatie -ben ik nog steeds koortsachtig bezig om op verschillende media wav-versies te vinden van droodles. Van ééntje vind ik het bijzonder spijtig dat ik er slechts een mp3je van heb: ik heb ooit een stuk van Annette Kruisbrink met toestemming nootje voor nootje opgeknipt en vervolgens door de digitale gehaktmolen gedraaid en van die fragmentjes heb ik weer een nieuwe compositie gemaakt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik alleen van de vroege stadia van de compositie wav-versies heb bewaard en van het bijzondere eindresultaat slechts een 192 kbpsje. Zouden beeldend kunstenaars dat ook weleens hebben? dat ze er later achter komen dat ze een bijzonder fraai uitgepakt werkstuk nèt met de verkeerde materialen hebben gemaakt, en vergeten zijn er een goeie foto van te maken.

enfin, wat ook typisch is voor zo'n back-upschijf van mij is dat er mapjes op staan bijvoorbeeld getiteld: "verzamelde drumsolo's". Ik vreesde al het ergste toen ik de genoemde opende. Inderdaad bestond mijn verzameling drumsolo's slechts uit één track:



(cream - toad)

zondag 17 juni 2012

more attempts to get organized

Like yesterday I'm collecting and attempting to organize all my cut-and-paste pieces that can be qualified as droodles. Today I have been going through my splognerizers to find the short interludes and re-mixes with droodle-like add ons in between the 'existing' songs (i don't know if that's the proper description, but I mean: in between all the pieces that weren't altered, re-edited or remixed by yours truly.) For instance I made this little tale to fit after 'Klaatu - Perpetual motion machine' with a little bit of Pink Floyd and some keyboard playing by myself, improvising on Grieg's 'Hall of the mountain king'. This is taken from splognerizer 7

zaterdag 16 juni 2012

pyjamadag

Vandaag hield ik een pyjamadag, dat wil zeggen dat ik tot laat in de middag in mijn nachtkleding rondscharrel en gewoon doe waar ik zin in heb.

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest met het verzamelen van droodles voor Frits Jonker, want ik had hem een dvd beloofd waar ze allemaal op staan. Een tijdrovend karweitje, typisch alléén voor zo'n dag waarop je denkt: 'hee, weet je waar ìk zin in heb? om al mijn droodles eens bij elkaar te zoeken.' Nu zult u zich kunnen voorstellen dat ik zo'n dag niet zo vaak heb, het is net zoiets als vakantiefoto's inplakken, maar dan anders. Toch staat het redelijk hoog op mijn to-do-list en het kwam nòg hoger toen ik Frits' boek doorbladerde: ja, ik moet ook gaan bundelen wat ik tot nu toe gemaakt heb, anders heb ik daar later spijt van.

Ik bewaar alles wat ik maak, maar niet altijd op dezelfde plek. Zo heb ik een externe harde schijf waar werkstukjes op staan in een map getiteld "wegschrijfwerk zom09" en op een andere in de submap muziek: "BU eigen werk" en dan slingeren er nog allerlei cd-tjes rond waarop dingen staan geschreven als 'sploggewrochten 2009/opdrachten/hoezenpoezen'. Het is allemaal min of meer dubbel geback-upt, maar met willekeurige overlappingen, etc... Tot 2005 heb ik het aardig geordend in een doosje met goede kwaliteit cd-rs, met keurig in chronologische volgorde en uitgeprintte inhoudsopgave (toen had ik dus voor het laatst zin om mijn werk te ordenen), maar daarna barstte mijn audioproductiviteit pas echt los en ik ben er vandaag achter gekomen dat ik pas weer in mei 2011 ze consequent droodle-jaar-maand-dag[nummer] ben gaan noemen, tenminste de dingen die ik voor mijn plezier maak (de opdrachten staan dan kris kras in mapjes met de naam van de werkgever). De samples waar ze uit bestonden was ik reeds eerder in chronologische volgorde gaan archiveren (ik ben ook aan een thematische back-up begonnen, maar dat is eigenlijk onbegonnen werk, waar ik niettemin als ik daar zin in heb mee verder ga; het leven is per definitie zinloos, dus waarom niet af en toe sampletjes op thema rangschikken?)

Maar goed, tot nu toe heb ik ruim 50 droodles (en 60 als ik enkele droodles avant-la-lettre, de zgn. 'droodalls' meetel) gevonden. Er zitten er zelfs tussen waarvan ik me absoluut niet meer herinner dat ik ze gemaakt heb. Als u ze me had laten horen zonder dat ik wist dat ze van mijn hand waren dan had ik gezegd: "leuk! dat soort dingen maak ik zelf ook wel. Ik noem ze droodles." Dat zijn meestal de exemplaren die ik heb geproduceerd als ik in een flinke dip zat. Dat maak ik in ieder geval op uit de data. Als je extreem somber bent schijnt je geheugen ook niet zo goed te werken. (Logisch eigenlijk, maar daar ga ik een andere keer wel op in.)
Hoe slordig ik af en toe met mijn hobbywerk omga, blijkt ook uit het feit dat ik van sommige droodles geen wav-versies (CD-kwaliteit) kan vinden, maar in het slechtste geval mp3, 192 kbps, wat zo'n beetje het minimum is. Ja, met veel geduld zou ik de oorspronkelijke mix-bestanden wel kunnen terugvinden, want die bewaar ik ook, maar ik vraag me nu eigenlijk af waarom (ohja want ik moest een keer een oud liedje hélemaal opnieuw opnemen, voor een Frans label en dàt was nog véél meer werk. Dat overkomt me nooit meer dacht ik, dus nu heb ik mappen vol bestanden met namen als ExpFluitSynth20110302-versie1-def-2ab.mmm en daarvan kan ik door de datum herleiden welke droodle dat geweest moet zijn en omdat de samples ook op datum gerangschikt zijn... ik léér het wel hoor...)

Het zou ter illustratie leuk zijn als ik nu zo'n vergeten droodle als afsluiting plaats:
Mooi, hè! Je zou bijna zeggen dat ik de beste dingen maak als ik down ben.

vrijdag 15 juni 2012

splognerizer 16


It's almost summer and TV-stations have all started re-broadcasting old episodes of series, at least over here. During the coming weeks I will re-post some old splognerizers. I don't have a clue of how many of you are following the splognerizers, but maybe someone has noticed that there is a large gap between splognerizer 15 and 26, followed by some smaller ones.
These are splognerizers which, for various reasons I released within a limited circle of friends only. Sometimes I named them differently like 'lukrakinatie' which in Dutch means something like "atrandomisation", but the format was very much like the splognerizers, so a while ago I started to rename/number them all back as such and I counted upwards from there.

Many of the coming weekly repostings will be from the missing link category I mentioned above. Sometimes there will be modest alterations in mix and art-work. Here's kicking off with one I wrought in april 2009: splognerizer 16 (God's not here...)

 get it here (untill it will be deleted because of inactivity)

donderdag 14 juni 2012

woensdag 13 juni 2012

show case # 63

Vanmiddag arriveerde een gigantische lading anti-depressiva:

dinsdag 12 juni 2012

no funny smell either

No this blog isn't about to die, although my posting-frequency seems to have gone down temporarily. This is always a hectic time of year in my profession and this year is no exception (although I hoped it would be...). There are clues however that a long period of daily postings of record-sleeves and sound droodles lies ahead, but I'm not promising anything. I just googled "funny splog picture" for fun and this site came up as first result:
http://www.michaelspornanimation.com/splog/ check it out, I found this picture on it, amongst other things

zondag 10 juni 2012

donderdag 7 juni 2012

Hawaii a go go ...

A 50ct record, from The Netherlands I bought merely for the sleeve. It's hard to put it into words but let me say this cover is representative for a lot of more or less mediocre music and that's part of it's appeal. The music is not what you might expect from the title. There's no GO GO to speak of, but hey, this was released in a time when A GO GO was added to anything to make it appear more hip. The covers were restored by Joe Lacey as always


restored:

restored:

get it